
Wen Ho Lee gets a part of his due 
- He was a victim of an appalling government-journalist joint smear. 

 
How exquisitely appropriate that the 
government and five news organizations 
have joined together to pay nuclear weapons 
scientist Wen Ho Lee $1.6 million to make 
his lawsuit against the government 
disappear.  It was just such a joint venture 
that ruined Lee’s professional life and 
reputation. 
 
There’s just one problem: The New York 
Times should have paid the entire amount 
for the news organizations; its behavior was 
by a magnitude of 10 more egregious than 
the others’.  But Lee’s lawyers subpoenaed 
reporters from all five, so all had to pay in 
order to ensure that they would not be 
pressed to reveal confidential sources. 
 
The Times owed Lee at least that much for 
another reason: Its reporting on his case was 
wildly unfair, repeatedly untrue—yet 
prominently displayed, again and again, 
only to be picked up by other media that 
trusted the Times’ ability to vet and verify 
information. 
 
It’s not a good thing for journalists to be 
forced either to defy the courts or break a 
promise of confidentiality.  But it also gags 
us to say that in this case, especially about 
the Times.  It did a hatchet job on Lee, based 
on confidential, inaccurate information 
leaked by unnamed government sources 
who used Lee in an attempt to implicate the 
Clinton administration in yet another 
scandal after the Monica Lewinsky story lost 
steam. 
 
Confidential sources in the FBI and the 
Department of Energy sold the Times a bill 
of goods: that Lee was a spy for China who 
had given the Chinese secrets on atomic 
bomb miniaturization, and that the 
administration was dragging its feet in the 
case.  It was all a pack of lies.  Lee had 
mishandled some classified material, but he 
was no spy.  The Times, however, bought it 
hook, line and sinker. 

 

A MODEST MESSAGE 
“We are hopeful that the agreement reached 
today will send the strong message that 
government officials and journalists must and 
should act responsibly.  The rush to judgment 
that occurred in my case was prompted by a 
number of calculated, unlawful leaks….” 
 
As this concocted scandal developed, Lee 
was taken into FBI custody and held in 
solitary confinement for nine months.  His 
career was trashed, and his family was put 
through a nightmare.  Ultimately, the 
espionage case evaporated so completely 
that the judge in the case apologized 
profusely to Lee when he dismissed all but 
one charge of improperly downloading 
classified data. 
 
Why did news organizations act, as during 
the runup to Iraq, more like stenographers 
than news gatherers?  It’s not as if they 
weren’t warned.  A truly courageous 
reporter for the New York Daily News, Lars 
Erik Nelson, credibly and completely ripped 
apart every single Times “scoop” on Lee.  
Yet apparently no Times editor—or at least 
not one with enough clout—said, wait a 
minute, we need to do more due diligence 
and ensure that what these sources are 
saying squares with the truth. 
 
In this business it is considered uncouth to 
criticize another journalist organization, 
especially one of such august reputation as 
the national paper of record.  But the Times’ 
behavior in this case tarnished everyone in 
journalism.  It’s part of the case thrown up 
to challenge journalistic integrity and the 
craft’s dedication to chips-fall-where-they-
may pursuit of truth. 
 
Wen Ho Lee was due something for his 
unjust treatment at the hands of American 
journalists.  We’re glad he finally got at 
least some compensation, if not the apology 
he still deserves. 
 
- Published in the Star Tribune, 06/08/06 


	A MODEST MESSAGE

